Menu

Θεσσαλονίκη, Αλεξάνδρου Παπαναστασίου 13 2310889205 aspete_thess@aspete.gr

 

 

Πληροφορίες σχετικά με τα μαθήματα του Α', Β', Γ΄ εξαμήνου και της πτυχιακής εργασίας.

 

 

Μαθήματα Α΄ Εξαμήνου

1. Μεθοδολογία Εκπαιδευτικής Έρευνας (Υ) 3 ώρες / εβδομάδα

Περίγραμμα ενότητας

    • Εισαγωγή στη φύση και τη θεωρία της παιδαγωγικής γνώσης, στην αναζήτηση πληροφοριών και στα ενδεδειγμένα πρότυπα επιστημονικής έρευνας

    • Εισαγωγή στη Μεθοδολογία Εκπαιδευτικής Έρευνα

    • Θεωρητικό εννοιολογικό πλαίσιο

    • Προσδιορισμός σκοπού έρευνας

    • Τύποι ποσοτικών και ποιοτικών σχεδίων έρευνας

    • Ερευνητικός Σχεδιασμός

    • Στοιχεία Περιγραφικής και Επαγωγικής Στατιστικής

    • Ποσοτική και Ποιοτική προσέγγιση (εθνογραφική, αφηγηματική έρευνα, έρευνα δράσης)

    • Διαφορές των δύο προσεγγίσεων

    • Καθορισμός ερευνητικού προβλήματος

    • Βιβλιογραφική ανασκόπηση

    • Διατύπωση ερευνητικών ερωτημάτων ή υποθέσεων

    • Κλίμακες μέτρησης

    • Αξιοπιστία και Εγκυρότητα

    • Κύριες μέθοδοι συλλογής δεδομένων: εργαστήρια πρακτικών εφαρμογών σχετικά με τις διάφορες μεθόδους έρευνας, όπως βιβλιογραφικές έρευνες, συνεντεύξεις, ερωτηματολόγια, παρατήρηση κ.λπ.

    • Ανάλυση Δεδομένων Ποσοτικής Έρευνας και Εξαγωγή Συμπερασμάτων

    • Ανάλυση Δεδομένων στην Ποιοτική Έρευνα και Εξαγωγή Συμπερασμάτων

    • Συγγραφή ερευνητικής έκθεσης

    • Θέματα Δεοντολογίας στην Εκπαιδευτική Έρευνα

2. Εκπαιδευτική Διοίκηση και Διοίκηση Σχολικών Οργανισμών (Υ) 3 ώρες / εβδομάδα

Περίγραμμα ενότητας

  • Να γνωρίσουν τις βασικές παιδαγωγικές και οικονομικές Θεωρίες με βάση τη σχέση της εκπαίδευσης και οργάνωσης στις σύγχρονες κοινωνίες.

  • Να εξοικειωθούν με τις οργανωτικές και διοικητικές ομοιότητες και διαφορές οικονομικής μονάδας και σχολικής μονάδας.

  • Να εξοικειωθούν με διεργασίες ανάλυσης -σύνθεσης και προγραμματισμού θεσμοθέτησης και οργάνωσης εκπαιδευτικών θεσμών, σχολείων ιδρυμάτων, στον τομέα της εκπαίδευσης και κατάρτισης.

  • Να γνωρίσουν Πρότυπα διοίκησης στην εκπαίδευση.

  • Να γνωρίζουν Διευθυντικές δραστηριότητες στον τομέα της εκπαίδευσης.

  • Να γνωρίζουν και να εξοικειωθούν με τη σχολική ιεραρχία και το ρόλο του εκπαιδευτικού στην πυραμίδα της επαγγελματικής ιεραρχίας.

  • Να γνωρίσουν και να εξοικειωθούν με το σχολικό και εκπαιδευτικό μάνατζμεντ.

  • Να κατανοήσουν την ύπαρξη και το ρόλο παραγόντων στην λήψη αποφάσεων για την εκπαίδευση και τη σχολική μονάδα.

  • Να μετασχηματίζουν σε κατάλληλες συνθήκες θεωρητικά διοικητικά μοντέλα σε εφαρμόσιμα.

  • Να εξοικειωθούν με τη δομή, οργάνωση και λειτουργία του ελληνικού εκπαιδευτικού συστήματος μέσα από τις επιχειρούμενες μεταρρυθμίσεις.

  • Να εξοικειωθούν με τα εκπαιδευτικά μοντέλα της Γενικής και Τεχνικής Εκπαίδευσης.

  • Να εξοικειωθούν με τη σχολική νομοθεσία και το δημοσιοϋπαλληλικό κώδικα.

3. Διασφάλιση Ποιότητας (Υ) 3 ώρες / εβδομάδα

Περίγραμμα ενότητας

  • Να κατανοήσουν τον όρο Ολικός Έλεγχος Ποιότητας (ΟΕΠ) και τις παραμέτρους που τον επηρεάζουν.

  • Να χρησιμοποιούν εργαλεία αυτοαξιολόγησης για τη διάγνωση των χαρακτηριστικών της ποιότητας.

  • Να κατανοήσουν τον όρο Διαχείριση ή Διοίκηση Ολικής Ποιότητας (ΔΟΠ) στην εκπαίδευση τις παραμέτρους που τον επηρεάζουν.

  • Να αναγνωρίσουν την ιδιαίτερη σημασία της διασφάλισης της ποιότητας στους εκπαιδευτικούς οργανισμούς και την αναγκαιότητα της πορείας προς την «ΑΡΙΣΤΕΙΑ».

  • Να κατανοήσουν τον όρο Συστήματα Διασφάλισης Ποιότητας (ΣΔΠ).

  • Να κατανοήσουν την έννοια της Συνεχούς Βελτίωσης (ΣΒ) στην εκπαίδευση.

Να σχεδιάσουν και να αναπτύξουν ένα προϊόν / μία υπηρεσία ποιότητας (εκπαίδευση) [(συμπεριλαμβάνοντας την ανάλυση αστοχίας και

  • αποτελεσμάτων (FMEA)].

  • Να κατανοήσουν τον όρο Διαχείριση ή Διοίκηση Ολικής Ποιότητας καθώς και στα λοιπά εφαρμοζόμενα Συστήματα Διασφάλισης Ποιότητας (ΣΔΠ).

  • Να γνωρίζουν τα μοντέλα και τα βραβεία ολικής ποιότητας (πχ, EFQM, Deming).

  • Να εφαρμόσουν τα πιο ευρέως χρησιμοποιούμενα εργαλεία και τεχνικές (καταιγισμός ιδεών, διάγραμμα συγγένειας, διάγραμμα αιτίου-αποτελέσματος, συγκριτική παρουσίαση με συστήματα αναφοράς, διάγραμμα ελέγχου, ιστόγραμμα, διάγραμμα Pareto, και διάγραμμα διασκόρπισης).

  • Να αποκτήσουν τόσο θεωρητική όσο και πρακτική γνώση των προτύπων ποιότητας International Standards Organization (ISO) και ειδικότερα για τα δύο πιο σημαντικά και επιτυχημένα συστήματα ISO (ISO 9001:2008 και ISO 22000:2005).

Να μετρούν, να υπολογίζουν, να αναλύουν και να υπολογίζουν το κόστος για την ποιότητα, λαμβάνοντας υπόψη την πιθανότητα να λάβει χώρα ένας μεγάλος αριθμός αστοχιών διαφορετικής προέλευσης και να εφαρμόσουν τις διάφορες τεχνικές για βελτιστοποίηση του κόστους για την ποιότητα (περιορισμός κόστους με ταυτόχρονη βελτίωση της ποιότητας).

 

 

 

Μαθήματα Β΄ Εξαμήνου

1. Διαχείριση Προβλημάτων Συμπεριφοράς στο Σχολικό Περιβάλλον (Υ) 3 ώρες / εβδομάδα

Περίγραμμα ενότητας

        • Οι πολιτιστικές, κοινωνικές και ψυχολογικές προσεγγίσεις της μάθησης και της συμπεριφοράς

        • Βασικές θεωρίες και στοιχεία της νεανικής εγκληματικότητας στην Ελλάδα (Ο ρόλος των στρατηγικών διαχείρισης της συμπεριφοράς και τις θεωρίες στις οποίες στηρίζονται

        • Η συμβολή της αποτελεσματικής διδασκαλίας και μάθησης στη δημιουργία ενός θετικού περιβάλλοντος στην τάξη

        • Οι στρατηγικές στήριξης των εκπαιδευτικών από τα διευθυντικά στελέχη της εκπαίδευσης προκειμένου να αντιμετωπίσουν διασπαστικές συμπεριφορές στην τάξη τους

        • Η ανάπτυξη αποτελεσματικών διαπραγματευτικών δεξιοτήτων για την επίλυση των συγκρούσεων με ενήλικες

        • Η διερεύνηση της διαδικασίας αναθεώρησης των κωδίκων και της ανάπτυξης νέων πολιτικών συμπεριφοράς στο σχολείο σύμφωνα με την ισχύουσα νομοθεσία

        • Θετική διαχείριση της συμπεριφοράς στο σχολείο: συγκρούσεις, θυμός και βίαιες/επιθετικές συμπεριφορές, εκφοβισμός/κυβερνοεκφοβισμός, διαχείριση αρνητικών συναισθημάτων και επικίνδυνων συμπεριφορών

        • Διαχείριση σχολικής τάξης: διαμόρφωση αποτελεσματικού μαθησιακού περιβάλλοντος, προσαρμογή της διδασκαλίας στις ατομικές, γνωστικές και ψυχοσυναισθηματικές ανάγκες των μαθητών, ανάγκη πρόληψης και αντι-μετώπισης προβλημάτων συμπεριφοράς, κοινωνικο-συναισθηματικές δεξιότητες ως παράγοντας πρόβλεψης των προβλημάτων συμπεριφοράς

Παιδιά και έφηβοι σε κίνδυνο:
         διαταραχές στην ανάπτυξη και αποκλίνουσες συμπεριφορές, παράγοντες πρόβλεψης και μορφές αποκλίνουσας συμπεριφοράς, εικόνα του σώματος και προσαρμογή, νευρική ανορεξία και βουλιμία, έφηβοι- γονείς


2. Ανάπτυξη και Διαχείριση Καινοτομιών στην Σχολική Μονάδα (Υ) 3 ώρες / εβδομάδα

Περίγραμμα ενότητας

  • Βασικές θεωρίες, έννοιες, μοντέλων, πρακτικών εργαλείων και μεθόδων από τον χώρο της Διοίκησης Επιχειρήσεων, διαχείριση της καινοτομίας, της εμπορίας και της εφοδιαστικής αλυσίδας, δυναμικό ανθρώπινων πόρων, οργάνωση και έλεγχος

  • Ορισμός της καινοτομίας. Είδη καινοτομίας. Η καινοτομία σε επίπεδο οργανισμού

  • Σπουδαιότητα της καινοτομίας. Τεχνολογία, ΤΠΕ και καινοτομία. Αποκεντρωτικές τάσεις για την προώθηση καινοτομιών 

  • Δημιουργία ανάλογου σχολικού κλίματος για αλλαγή και καινοτομίες. Οι σχέσεις των μαθητών, εκπαιδευτικών και οι σχολικοί χώροι 

  • Βασικοί παράγοντες που θα επηρεάσουν την εκπαίδευση στο μέλλον

Παρουσίαση και ανάλυση τρόπων δημιουργίας σχολικού κλίματος, τα είδη καινοτομίας και οι βασικοί τρόποι με τους οποίους ένας εκπαιδευτικός ηγέτης μπορεί να διαχειριστεί την αλλαγή

  • Δημιουργία κοινού συστήματος αξιών και πεποιθήσεων (ειλικρίνεια, συναδελφικότητα, εμπιστοσύνη, συναίνεση, συμμετοχικότητα, ανάληψη ευθύνης και ρίσκων, συνεχής έρευνα και πειραματισμός, επιμονή προς την τελειότητα)

  • Στρατηγικές και μέθοδοι για την αναγνώριση των ικανοτήτων και δεξιοτήτων ατόμων και ομάδων

  • Εξασφάλιση απαραίτητων πόρων και πηγών

  • Επίδειξη επιθυμητής συμπεριφοράς από μέρους του ηγέτη (πρότυπο)

  • Πώς θα επηρεασθούν οι σχέσεις με τους συναδέλφους, τους ανωτέρους και τους υφισταμένους

  • Παράγοντες που επιδρούν θετικά ή αρνητικά στην αλλαγή και εντοπίζονται σε διαφορετικά επίπεδα (ατομικό, οργανωσιακό, συστημικό) και πιθανές (και αναμενόμενες) αντιστάσεις στην αλλαγή,

  • Ανάπτυξη σεναρίων μέσω διαφόρων τεχνικών (Delphi) 

  • Εναλλακτικές παιδαγωγικές μορφές Μετασχηματισμού, Φάσεις καινοτομίας: Α΄ Σύλληψη και στρατηγικός σχεδιασμός καινοτομιών. Πώς μετατρέπουμε δημιουργικές ιδέες σε πραγματικές καινοτομίες; Δημιουργία σχεδίων δράσης Β΄ Υλοποίηση, αξιολόγηση, διάχυση και καθιέρωση καινοτομιών

  • Αποτελεσματικότητα κι αξιολόγηση καινοτομιών. Παραδοσιακές κι εναλλακτικές προσεγγίσεις αξιολόγησης 

  • Μελέτες σχετικών ερευνών για το σχολικό περιβάλλον και των καλών καινοτόμων πρακτικών απ’ όλον τον κόσμο και εκπόνηση σεναρίων εισαγωγής καινοτομιών στο Ελληνικό σχολείο καθώς και της πειραματικής εφαρμογής τους

  • Μέτρηση του βαθμού καινοτομικότητας σχολικής μονάδας. δυνατότητες περιορισμοί

Θέματα δεοντολογίας

3. Αξιολόγηση - Αυτοαξιολόγηση Σχολικής Μονάδας (Υ) 3 ώρες / εβδομάδα

Περίγραμμα ενότητας

  • Θεωρητικές διαστάσεις της Εκπαιδευτικής Αξιολόγησης στον 21ο Αιώνα. Βασικές αρχές που διέπουν τις σύγχρονες μορφές της εκπαιδευτικής αξιολόγησης και συστήματα αξιολόγησης

  • Είδη και μορφές αξιολόγησης: διαγνωστική, αρχική/προβλεπτική- διαμορφωτική/συνεχής - αθροιστική/ευέλικτη αξιολόγηση, εξωτερική - εσωτερική, τυπική-άτυπη αξιολόγηση, κριτηριακή αξιολόγηση. Επίπεδα αξιολόγησης: εκπαιδευτικό σύστημα/διοίκηση, εκπαιδευτικές μονάδες, διδάσκοντες, εκπαιδευόμενοι

  • Αρχές αξιολογικών μοντέλων: Η αξιολόγηση ως μέσο για την επίτευξη προκαθορισμένων εκπαιδευτικών στόχων. Καθορισμός σκοπού, αντικειμένου και κριτηρίων αξιολόγησης

  • Ζητήματα αξιολόγησης: επίδοσης μαθητών, σχολικής μονάδας, εκπαιδευτικού έργου

  • Εκπαιδευτικών συστημάτων, αναλυτικών προγραμμάτων, εκπαιδευτικού προσωπικού (Διευθυντών, Σχολικών Συμβούλων, Εκπαιδευτικών κ.λπ.), καινοτόμων προγραμμάτων και δράσεων διδασκαλίας

  • Σχέση εκπαιδευτικής αξιολόγησης και εκπαιδευτικής πολιτικής. Η αναγκαιότητα της αξιολόγησης στην παγκοσμιοποιημένη κοινωνία. Διεθνείς εκπαιδευτικές αξιολογήσεις (TIMMS, PISA)

  • Συμμετοχικές μορφές αξιολόγησης: Η περίπτωση της αυτοαξιολόγησης της σχολικής μονάδας. Μοντέλα και οργάνωση της διαδικασίας αυτοαξιολόγησης της σχολικής μονάδας. Μέθοδοι, τεχνικές και εργαλεία για τη συλλογή, ανάλυση και ερμηνεία των δεδομένων και τη λήψη αποφάσεων για τη βελτίωση του εκπαιδευτικού έργου της σχολικής μονάδας

  • Θέματα δεοντολογίας και εγκυρότητας της αξιολογικής διαδικασίας

Συστήματα Αξιολόγησης

 

 

 

 

Μαθήματα Γ΄ Εξαμήνου

1. Εφαρμογές των Νέων Τεχνολογιών στη Διοίκηση της Εκπαίδευσης (Υ) 3 ώρες / εβδομάδα

Περίγραμμα ενότητας

    • Βασικές αρχές της ηλεκτρονικής διακυβέρνησης

    • Χρήση βασικών στοιχείων των ψηφιακών τεχνολογιών που χρειάζονται για την ηλεκτρονική διακυβέρνηση

    • Ανάδειξη των φάσεων της εκπαιδευτικής πολιτικής για την εισαγωγή των ΤΠΕ στο εκπαιδευτικό σύστημα

    • Καταγραφή των βασικών εργαλείων συγγραφής εκπαιδευτικού υλικού και των εργαλείων που απαιτούνται για την ηλεκτρονική διοίκηση των διαφόρων εκπαιδευτικών δομών

    • Χρήση ψηφιακών βιβλιοθηκών στην Ελλάδα και το εξωτερικό

    • Εξοικείωση με τα λογισμικά που χρησιμοποιούνται για την ανάπτυξη ψηφιακών υπηρεσιών πληροφόρησης και διοίκησης της εκπαίδευσης προς γονείς και μαθητές

    • Μελέτες περίπτωσης χρήσης των ΤΠΕ στη διοίκηση διαφόρων εκπαιδευτικών οργανισμών σε Διεθνές Επίπεδο

    2. Εκπαιδευτική Πολιτική (Υ) 3 ώρες / εβδομάδα

    Περίγραμμα ενότητας

    • Εισαγωγή στην εκπαιδευτική πολιτική

    • Πολιτική και ιδεολογία στην εκπαίδευση (Σχέσεις και στρατηγικές

    • Συνταγματικές αρχές για την εκπαίδευση και το ζήτημα της παιδαγωγικής ελευθερίας. Κοινωνικοί και εκπαιδευτικοί παράγοντες - εκπαιδευτικοί μηχανισμοί και εξουσία

    • Συγκριτική Εκπαιδευτική Διοίκηση και Πολιτική (ευρωπαϊκή και διεθνής εκπαιδευτική πολιτική, ευρωπαϊκές διαστάσεις και εθνική πολιτική. Επιστημονικές διαστάσεις των ευρωπαϊκών εκπαιδευτικών προοπτικών στη σφαίρα της παγκοσμιοποίησης

    Εκπαιδευτικά συστήματα – εκπαιδευτικά ευρωπαϊκά πρότυπα, αλλαγές και επικαιροποιήσεις στη δομή του εκπαιδευτικού συστήματος και ειδικότερα της ΤΕΕ που σχετίζονται με τις οικονομικές και τεχνολογικές καινοτομίες σε ευρωπαϊκό και παγκόσμιο επίπεδο

    • Σχέσεις οικονομίας και ποιότητας στην εκπαιδευτική πολιτική

    • Επιπτώσεις και προοπτικές της εκπαιδευτικής πολιτικής σε ευρωπαϊκό επίπεδο μετά την εποχή της Μπολόνια

    • Η εκπαιδευτική διακυβέρνηση

    • Εκπαίδευση Εκπαιδευτικών

    Εκπαιδευτική πολιτική και εκπαίδευση. Η σχέση της Γενικής και Επαγγελματικής Εκπαίδευσης, η προέκτασή της στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση

    3. Ανάπτυξη Ηγετικών Δεξιοτήτων στην Εκπαίδευση (Υ) 3 ώρες / εβδομάδα

    Περίγραμμα ενότητας

    • Ηγεσία – Διοίκηση – Διαχείριση. Διερεύνηση των όρων. Διαφορές, επικαλύψεις, σχέσεις

    • Εκπαιδευτική πολιτική και ηγεσία. – Ιστορική εξέλιξη - Πρώιμες θεωρίες ηγεσίας

    • Οι βασικοί άξονες-κανόνες της ηγετικής συμπεριφοράς

    • Μοντέλα ηγεσίας και τεχνικές παρακίνησης

    • Περιπτωσιακές (situational) προσεγγίσεις ηγεσία

    • Ηγεσία στη μάθηση και τη διδασκαλία (Leadership for Learning, Instructional Leadership)

    • Μετασχηματιστική (transformational) ηγεσία

    • Κατανεμημένη ηγεσία (distributed leadership)

    • Σύγχρονες – κριτικές προσεγγίσεις για την ηγεσία.

    • Ηγεσία για την κοινωνική δικαιοσύνη (Leadership for Social Justice

    • Ηγεσία επαγγελματική ανάπτυξη και σταδιοδρομία του εκπαιδευτικού

    • Ηγεσία και αξιολόγηση

    Εκπαιδευτική ηγεσία και κουλτούρα της εκπαίδευσης και σχολικής μονάδας

     

     

     

    Πτυχιακή

    Πτυχιακή Εργασία 
    Κατά τη διάρκεια του 4ου εξαμήνου πραγματοποιείται η εκπόνηση της πτυχιακής εργασίας.Η επιλογή του θέματος της μεταπτυχιακής εργασίας γίνεται από τον φοιτητή σε συνεργασία με ένα μέλος ΕΠ του Τμήματος (Διδάσκων του Προγράμματος). Το θέμα της εργασίας πρέπει να εντάσσεται στη γνωστική περιοχή του Προγράμματος